نکات ایمنی خیاطی

نکات ایمنی خیاطی که همیشه باید رعایت کنید

نکات ایمنی خیاطی که همیشه باید رعایت کنید چیست ؟

خیاطی یک فعالیت سرگرم کننده است که افراد در هر سن و سطح توانایی می توانند از آن لذت ببرند، اما مانند هر فعالیتی که شامل اجسام نوک تیز و وسایل خطرناک است، بهتر است قبل از شروع اقدامات ایمنی را رعایت کنید. در حالی که این نکات هم برای کسانی است که تازه شروع به کار کرده‌اند، هم خیاط ‌کاران با تجربه. بیشتر نکات ایمنی جهانی خواهد بود و می توان آن را هم در دوخت دستی و هم به عنوان نکات خوبی برای دوخت با دستگاه اعمال کرد. فرقی نمی کند که از چرخ خیاطی خانگی استفاده می کنید، چرخ خیاطی صنعتی، چرخ سردوز، چرخ خیاطی یا ماشین گلدوزی.

17 نکته ضروری ایمنی دوخت برای مبتدیان

  1. آهسته شروع کنید

این نکته مخصوصاً برای شروع کار با یک چرخ خیاطی جدید، همچنین هر زمان که روی دستگاه دیگری کار می کنید و به آن عادت کرده اید نیز صادق است. در حالی که هنوز به تجهیزات کار عادت ندارید، بهتر است با سرعت بسیار کمتری کار کنید و کم کم سرعت خود را بالا ببرید. شروع آهسته، ترجیحاً روی یک تکه پارچه ضایعاتی، به شما زمان می دهد تا مطمئن شوید که دستگاه شما به درستی تنظیم شده است، کشش مناسب است و تنظیمات بخیه شما برای پروژه در دست مناسب است.

  1. چشم بر سوزن باشد

مهم است که همیشه چشم خود را روی سوزن نگه دارید. به خصوص اگر خیلی با تجربه نیستید. به محض اینکه چیز دیگری توجه شما را جلب کرد، باید پای خود را از روی پدال بردارید. ممکن است تلفن شروع به زنگ زدن کند یا شاید بچه ها برای جلب توجه شما فریاد بزنند. در این صورت، باید کاری را که انجام می دهید متوقف کنید و مطمئن شوید که می توانید به کار خود توجه کامل داشته باشید. همچنین باید به یاد داشته باشید که همیشه فاصله ایمن را با سوزن متحرک حفظ کنید. حداقل 3 سانتی متر(یا بیشتر) بین سوزن و انگشتان و دستان خود قرار دهید. هنگامی که پارچه درون دستگاه است ، ممکن است ناگهان انگشتان خود را نیز حرکت دهید، بنابراین ما به یک انگشتانه نیاز داریم.

  1. همیشه تجهیزات خود را از برق بکشید

خیاط ها گاهی لازم است تنظیمات و یا تعویض هایی را در چرخ خود اعمال کنند مانند: اضافه کردن ضمائم، تعویض سوزن یا پایه های چرخ یا حتی تعمیر و نگهداری عمومی. قبل از انجام هر یک از این کارها، همیشه دستگاه خود را از برق بکشید. فراموش کردن آن یک قدم آسان است، اما اگر به طور تصادفی پای خود را روی پدال فشار دهید، ممکن است دچار آسیب جدی شوید. حتی مهمتر از این که باید اتو را در زمان هایی که به آن احتایج ندارید از برق بکشید.

قبل از شروع تمیز کردن دستگاه، بسیار مهم است که سیم برق را از دستگاه خود جدا کنید. هنگامی که دستگاه را تمیز می‌کنید یا می‌خواهید جعبه ماسوره را باز کنید و همچنین دست خود را در اطراف ناحیه سوزن قرار دهید. بنابراین قبل از انجام این کار، همیشه دستگاه را خاموش کنید و سیم برق را جدا کنید.

  1. همیشه از سوزن صحیح استفاده کنید

بسیار مهم است که از نوع و اندازه صحیح سوزن در دستگاه خود استفاده کنید. بسیار مهم است که از نوع و اندازه صحیح سوزن در دستگاه خود استفاده کنید. ما انواع مختلفی از سوزن چرخ خیاطی داریم. ما از یک سری سوزن برای پارچه های چرم، وینیل، جین و سایر پارچه های سنگین استفاده خواهیم کرد و از سوزن های دیگر برای انواع پارچه های سبک تر استفاده خواهیم کرد.

اکنون که مطمئن شدید از نوع صحیح سوزن استفاده می کنید، باید مطمئن شوید که سوزن متناسب با دستگاه خاص شما ساخته شده است. برخی از برندهای چرخ خیاطی از مجموعه سوزن های مخصوص به خود استفاده می کنند. بنابراین قبل از خرید سوزن باید دفترچه راهنمای خود را بررسی کنید. برخی از ماشین ها دارای قسمت صافی از ساقه سوزن در سمت راست یا پشت سوزن هستند. همچنین مهم است که قبل از شروع به کار بررسی کنید که تنظیمات دستگاه شما صحیح است.

در اینجا یک تصویر کوچک برای نشان دادن آنچه در مورد آن صحبت می کنیم وجود دارد:

سوزن صحیح

نکات ایمنی خیاطی سوزن ها

  1. ایمنی خوب در اطراف سوزن ها

مهم نیست که این کار چقدر راحت به نظر می رسد، از قرار دادن سنجاق در دهان خود برای نگه داشتن آنها خودداری کنید. همه ما این کار را انجام داده‌ایم، اما این یک ایده فوق‌العاده بد است، و برای دندان ها هم چندان خوب نیست. اگر به راهی برای نگه داشتن سوزن های بیشتر در دست در حین کار نیاز دارید، از یک بالشتک مخصوص مچ دست روی یک بند الاستیک استفاده کنید.

ایمنی خوب سوزن ها

پیگیری سنجاق های کوچکی که در اطراف چرخ خیاطی خود استفاده می کنیم بسیار مهم است. در مورد دوخت با دست هم همینطور. ممکن است از چندین سنجاق برای چسباندن الگو به پارچه استفاده کنید و همچنین ممکن است از یک مشت سنجاق استفاده کنید که بعد از اینکه همه چیز را به هم دوختید باید جدا شوند. همیشه مطمئن شوید که تعداد سنجاق هایی که در پارچه قرار داده اید را بشمارید. به این ترتیب می‌دانید که پس از اتمام پروژه، دقیقاً چند قلم باید از پارچه جدا کنید.

  1. پس اگر سوزن های روی زمین را گم کنم چه؟

نکته خوب این است که یک آهنربای قوی در اطراف محل خیاطی نگه دارید. اگر آهنربای خوبی داشته باشید، پیدا کردن سوزن های کوچک بسیار آسان تر خواهد بود. از آهنربا برای جستجوی کف استفاده کنید، به خصوص اگر با فرش کار می کنید. پیدا کردن سنجاق های کوچک در صورتی که در بافت فرش بیفتند بسیار سخت است. با تکان دادن آهنربا به آرامی و با احتیاط در اطراف منطقه، می توانید سوزن های کوچکی را پیدا کنید.

سوزن های روی زمین

  1. قبل از شروع خیاطی، سنجاق ها را بردارید

وقتی شروع به دوخت می کنیم، نمی خواهیم سنجاق داخل پارچه باشد. این می تواند خطرناک باشد زیرا وقتی سوزن شروع به دوختن می کند ممکن است در مسیر پایین به یکی از سوزن ها برخورد کند. اگر این اتفاق بیفتد، سوزن احتمالاً می شکند و ممکن است در ناحیه بین بیفتد و در نهایت به داخل دستگاه شما برود.

  1. بین استفاده اتو را خاموش کنید

نکته خوب دیگر این است که همیشه اتو را زمانی که از آن استفاده نمی کنید خاموش کنید. شاید به یاد بیاورید که داغ است اما ممکن است شخص دیگری بیاید و به طور تصادفی آن را لمس کند. بنابراین برای اطمینان از اینکه هیچ کس آسیبی نمی بیند، بهترین راه این است که وقتی از آن استفاده نمی کنید آن را خاموش کنید. زمانی که مجبور به استفاده از آن هستید، خیلی سریع گرم می شود. این نیز برای صرفه جویی در هزینه های برق بسیار مهم است.

بین استفاده اتو را خاموش کنید

نکات ایمنی خیاطی اتو

  1. ابزارهای برش را به درستی جایگذاری کنید

در آشپزخانه، چاقوها در جایگاه های چاقو نگهداری می شوند و با احتیاط با آنها کار می شوند. در اتاق خیاطی، ما به همان اندازه ابزار لبه‌ های تیز داریم مانند انواع سوزن ها، کاتر، قیچی‌های درزگیر و نخ ‌گیرها و حتی قیچی های برقی برش، اما اغلب فراموش می‌کنیم که با همان سطح احتیاط با آنها رفتار کنیم. سعی کنید همیشه قیچی خود را به صورت بسته و به سمت پایین در یک لیوان سنگین و بزرگ نگهداری کنید. قرار دادن یک بالشتک کوچک در ته لیوان از آسیب دیدن نقاط قیچی شما جلوگیری می کند. هرگز نباید آنها را روی میز خود رها کنید زیرا ممکن است روی زمین بیفتند و پاهای شما را سوراخ کنند. همیشه بعد از استفاده از کاترها تیغه آن را ببندید. حتی اگر چند دقیقه دیگر دوباره آنها را بردارید.

  1. از آویزان کردن مو و لباس های گشاد خودداری کنید

قبل از ورود به اتاق خیاطی حتما موهای خود را ببندید. ما نمی‌خواهیم موها با سوزن تداخل پیدا کنند و در پارچه گیر کند. در مورد لباس های گشاد هم همینطور. مطمئن شوید که هرگز روسری یا لباس آستین گشاد نپوشید. آنها ممکن است در پارچه و ناحیه سوزن گره بخورند و قبل از اینکه متوجه شوید، خود را به سمت سوزن پایین بکشید. وضعیت خیلی خوبی نیست! بنابراین همیشه مطمئن شوید که لباس‌هایتان نزدیک بدنه بدون هیچ گونه گشادی که بتواند وارد دستگاه شود، بنشینید.

  1. یک چراغ خوب داشته باشید تا بتوانید ببینید چه کار می کنید

برای روشن کردن فضای کار به یک چراغ خیاطی مناسب نیاز دارید. دوختن در نور کم خطرناک است و خطر دوختن چیزهای نامناسب به هم (مانند انگشتانتان) را افزایش می دهد. اگر دوست دارید عصر یا شب خیاطی کنید، بسیار مهم است. اینجاست که ذهن آرام می شود و در دیدن کاری که انجام می دهید مشکل نخواهید داشت. اگر کم بینایی دارید باید یک لامپ با ذره بین تهیه کنید. در غیر این صورت، یک لامپ خوب با رنگ نور طبیعی بهترین گزینه است.

یک چراغ خوب داشته باشید

  1. وضعیت بدنی خوب انتخاب کنید

یکی دیگر از جنبه های مهم خیاطی، حفظ وضعیت بدنی خوب و سالم است. اگر مانند شخص سمت راست نشسته اید، احتمالاً مشکلات طولانی مدتی برای شما ایجاد خواهد شد.

وضعیت نشستن

نکات ایمنی خیاطی وضعیت نشستن

یک راه مطمئن برای رفع مشکلات پشت و شانه درست نشستن است و استفاده از بالشتک های پشت کمر می تواند ایده خوبی باشد. این بالشتک ها به شما کمک می کنند زاویه خوبی از پایین تا زانو داشته باشید. مطمئن شوید که هنگام کار با چرخ خیاطی به جلو خم نشده اید. شما باید بتوانید همیشه صاف بنشینید، بنابراین وسایلی را که نیاز دارید نزدیک خود قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که اولین نکته را نیز مطالعه کرده اید که به شما در تنظیم محل خیاطی کمک می کند. تغییر بین نشستن و ایستادن در حین کار بسیار مهم است. توصیه می کنیم ایستگاه ایستاده را برای اتو کردن، اندازه گیری و برش قرار دهید.

  1. تجهیزات را به خوبی تعمیر کنید

خرابی چرخ خیاطی یک مشکل است که همیشه وجود دارد. به خود و پروژه هایتان لطف کنید و تجهیزات خود را در اوج کارایی خود نگه دارید. بهترین کار در این زمینه سرویس کاری هر چند ماه یکبار چرخ خود است برای این کار ابتدا باید بهترین فروشگاه چرخ خیاطی شیراز را پیدا کنید که تعمیرات چرخ خیاطی شیراز را به صورت حرفه ای بلد باشند، سپس با خیال راحت تعمیرات و سرویسکاری ماهیانه خود را به آنها بسپارید.

تجهیزات را به خوبی تعمیر کنید

  1. با دقت برش دهید

مراقبت مناسب هنگام برش از اهمیت خاصی برخوردار است، چه از قیچی معمولی استفاده کنید و چه از قیچی های برقی برش. همیشه از خودتان مراقبت کنید مخصوصا هنگام کار با قیچی های برقی. هنگام استفاده از این نوع قیچی ها به جای دست آزاد، حتما از یک لبه مستقیم یا راهنمای منحنی استفاده کنید. این کار خطر انحراف قیچی شما از مسیر و ضربه زدن به دست دیگر را کاهش می دهد.

  1. ناخن های خود را کوتاه کنید

ناخن های بلند یا زبر می توانند در پارچه های ظریف گیر کنند یا در حین دوخت در سوزن شما گیر کنند. بهتر است آنها را کوتاه نگه دارید تا از حوادث ناگوار جلوگیری کنید.

ناخن های خود را کوتاه کنید

  1. میزهای جداگانه با ایمنی در اطراف چرخ خیاطی

دوخت با چرخ خیاطی با دوخت دستی بسیار متفاوت است. ما قطعات متحرک زیادی داریم و زمانی که سوزن در حال دوختن به سمت بالا و پایین است، باید اقدامات احتیاطی بیشتری انجام دهیم. بدین منظور وسایل های اضافی نباید روی میز چرخ دوخت باشد. بهترین راه این است که فضای اتاق خیاطی را به گونه ای طراحی کنید که دسترسی سریع به همه چیز آسان شود و این با ایجاد میزهای جداگانه برای چرخ خیاطی، میز اتو و میز برش میسر می‌شود.

میز ها را از هم جدا می کنیم تا ارتفاع نشیمن پشت چرخ خیاطی و میز ارتفاع ایستاده برای برش و اتو داشته باشیم. دلیل اصلی اینکه ما دوست داریم میز بالاتری برای برش اتو داشته باشیم این است که می خواهیم هر چند وقت یکبار بین نشستن و ایستادن جابجا شویم. این برای جلوگیری از مشکلات گردن و شانه مهم است.

  1. استراحت کنید

وقفه های گاه و بیگاه میان کار نه تنها شما را از کارتان خسته نمی کند، بلکه به شما فرصت کشش، تمرکز مجدد و الهام گرفتن مجدد را می دهد.